Kde končí hranice zdravé konkurence?

Jako v každém oboru, ani v tom našem chladírenském se nevyhneme konkurenčnímu boji. Víme, že v České republice, potažmo na Slovensku, není na trhu příliš místa, aby menší rodinné firmy mohly konkurovat nadnárodním korporacím.

Konkurence může být zdravá a jednoznačně prospívá zákazníkům. Firmy se vzájemně nutí k růstu a inovacím, reagují na současnou situaci. Právě v této době jsme zaznamenali velký vývoj v oblasti péče o zdraví, kdy se jednotlivý výrobci předhánějí, kdo vymyslí účinnější filtraci pro čištění vzduchu.

Kde ale končí zdravá konkurence a začíná obyčejné kopírování? Každá soutěživost musí mít své hranice. Proto jsme byli překvapení, když k nám 15.6.2021 do redakce dorazila tisková zpráva z firmy 81 klima a.s., která se zabývá dodávkou a montáží nástěnných klimatizací převážně pro domácnosti.

Firma 81 klima a.s. tam poukazuje na to, že její firemní webová prezentace posloužila doslova jako vzor firmě Proklimatizace s.r.o. Na jejich webových stránkách najdete jenom málo rozdílů. Již na první pohled je patrné, že na hlavní stránce je stejná fotomontáž, jež je autorským dílem společnosti 81 klima a.s, stejné vyjadřování i stejným stylem pojatá akční nabídka.

Podívejte se sami. Webové stránky 81 klima a.s., které vznikly v roce 2015 – https://www.81klima.cz/ a stránky Proklimatizace s.r.o., které vznikly před pár měsíci jako celá firma, tedy koncem dubna letošního roku – https://www.proklimatizace.cz/. Datum vzniku firmy lze celkem snadno ověřit na stránce www.justice.cz.

Porovnání 81klima a proklimatizace
Podívejte se na obě stránky. Mezi původní verzí od 81 klima a.s. a kopií od Proklimatizace s.r.o. je jen málo rozdílů.
Porovnání 81klima a proklimatizace
Detail fotomontáže, která je autorským dílem a vytvořená pouze pro stránku 81 klima. Stejnou fotomontáž využila bez jakéhokoliv svolení firma Proklimatizace s.r.o.

V čem to vězí? Firma Proklimatizace a její pan jednatel Adam Jurkovič neměli dostatek vlastních nápadů? Tolik se jim líbí design konkurenční firmy, že se je snaží takto okatě napodobovat? Nebo podobným vzhledem chtějí zmást klienty a těžit tak z dlouholeté tradice zavedené firmy?

O vyjádření jsme požádali marketingového manažera firmy 81 klima.cz, Filipa Šťastného, který je chováním konkurenční firmy rozčarován:

Filipe, kdy a kdo si všiml této nápadné podobnosti?

„Byli jsme upozorněni jedním z našich klientů, že zahlédl web velmi podobný tomu našemu.“

Proč si myslíte, že byl okopírován nápad právě Vaší firmy?

„Důvod je zcela jasný, pro inspiraci si každý chodí k leaderovi daného tržního segmentu. A tím my v 81 klima bezpochyby jsme, neboť plagiátorství nově vzniklé konkurence neřešíme poprvé.“

Jaké budou další kroky firmy 81 klima?

„Zvažujeme případné právní kroky, ale v současné době se k tomu nechceme více vyjadřovat.“

Co byste vzkázal lidem z firmy Proklimatizace s.r.o.?

„Vážíme si férové konkurence, která posouvá dopředu nejen celý trh, ale i nás samotné. Toto se ovšem nedá říct o společnosti Proklimatizace s.r.o., která zahájila své tržní aktivity plagiátorstvím. Čekat od takovéto společnosti, že bude jakkoliv kultivovat trh a zvyšovat standardy služeb by bylo poněkud naivní. Do očí bijící je fakt, že jednatel společnosti p. Jurkovič se mimo jiné věnuje tvorbě webových stránek a marketingovému poradenství. Nechtěl bych být jeho klientem… „

Vážení čtenáři, máme pro vás malý kvíz. Podívejte se na obě stránky zkuste si tipnout kdo od koho asi opisoval.