V brněnských šalinách se proti koronaviru bojuje desinfekcí a ozonem

Často se nás ptáte, jestli nevíme, jak probíhá údržba a čištění vozů městské hromadné dopravy. Od propuknutí pandemie koronaviru se toto téma probírá stále častěji a plno lidí se snaží cestování hromadnou dopravou omezit. Odpovědi na otázky ohledně čištění a údržby vozů se nám podařilo získat od tiskové mluvčí Dopravního podniku města Brna, paní magistry Hany Tomaštíkové.

Změnila se nějakým způsobem péče o vozy během pandemie koronaviru?

Vozy se vždy čistily každý den večer, po příjezdu do depa. Od propuknutí pandemie v březnu jsme přistoupili k důslednějším očistám, kdy jsou zároveň rozšířené týmy pracovníků starajících se o úklid. Používáme také koncentrovanější čisticí prostředky a desinfekci.

Používají k tomuto čistění pracovníci nějaké speciální přístroje?

Do každé vozovny jsme nakoupili jsme ozonér a vozy se tedy čistí ještě ozonem. Další novinkou je přístroj používaný ve zdravotnictví, který nám umožní vyhodnotit a detekovat nečistoty ze stěrů. Od krajské hygienické stanice máme stanovené maximální hodnoty, které by látky ze stěrů neměly překročit. V případě, že jsou hodnoty vyšší, vůz se vrací zpět na očištění. Můžeme tedy takto kontrolovat provedený úklid.

Jak vypadá samotné čištění vozu?

Důkladným čištěním projdou madla a veškeré rukojeti, kterých se lidé nejčastěji dotýkají. Čistí se také kabina řidiče a umyjí se podlahy. Poté vozem prochází pracovník a rozprašuje desinfekci. Jednou za měsíc se provádí kompletní očista včetně mytí oken, vůz jde do myčky a celý úklid je ještě o něco komplexnější.

Jak dlouho trvá vyčištění jednoho vozu a kolik lidí se na něm podílí?

Pracovníci mají stanovený limit 10 minut na jeden vůz. Proto jsou nyní čety posílené na pět pracovníků, a tím je umožněna důslednější i rychlejší údržba.

První z nových tramvají – Draků – má symbolický dračí polep a nesmí chybět ani rouška.

Využíváte při úklidu nějaké speciální látky?

Používáme běžné čisticí desinfekční prostředky. Na jaře jsme rovněž testovali nanotechnologie. Neustále se zajímáme o novinky, které trh nabízí a zkoumáme jejich možné využití.

Nechali jste si vypracovat studii ohledně účinnosti používaných prostředků?

Zmiňovaná nanotechnologie měla mít dlouhodobý účinek. Když jsme ale provedli kontrolní testy po dvou měsících, tak výsledky byly stejné jako za použití látek využívaných nyní. Náklady byly navíc o dost vyšší a každodenní očista by se musela stejně provádět. Z těchto důvodu jsme zůstali u našich postupů a k využití této technologie jsme nepřistoupili.

Jaká se věnuje péče klimatizacím ve vozech?

Pravidelná údržba probíhá podle doporučení od výrobce klimatizací, kdy se také čistí a mění používané filtry.

Co při večerní údržbě nejčastěji najdete ve vozech, objevili jste nějaké zajímavosti?

Mezi běžné ztráty patří nákupy, mobilní telefony, peněženky. Lidé k nám často volají a popisují obsah nákupní tašky. Poté nahání řidiče po celém Brně, aby si mohli uvařit večeři. Občas ale najdeme i rarity, například hudební nástroje, francouzské berle nebo dalekohled.

V tomto roce jste postavili novou halu v pisárecké vozovně určenou pro čistění vozů. V čem je lepší a jak vám pomohla?

Určitě nám usnadnila a ulehčila práci. Máme k dispozici modernější vybavení, také se na vozech může pracovat souběžně, protože tam máme k dispozici dvě koleje. Kromě očisty se zde také dělá denní ošetření, kdy mechanici vůz projdou, zkontrolují podvozek, interiér i exteriér. Celý proces je pro nás tedy snadnější a mnohem rychlejší.

Nová hala denní očisty a ošetření DPMB získala jedno z ocenění v soutěži Stavba roku 2020.

Lidé si nejčastěji stěžují na čalouněné sedačky. Mají pocit, že jsou nejvíce znečištěné. Řešili jste to nějak?

Před lety jsme dělali průzkum, zda lidé chtějí sedačky celoplastové nebo čalouněné a dopadlo to nerozhodně. Každý člověk má prostě rád něco jiného. Někdo chce ty plastové, protože má pocit, že se tam lépe dodržuje hygiena, ostatní je zase nechtějí, protože neposkytují tepelný komfort a v zatáčkách kloužou. Proto je velmi těžké vyhovět všem. V poslední době se tedy vydáváme cestou kompromisu. Nově vznikají sedačky plastové, ale sedák je potažený textilií.

Čalouněné sedačky jsou pak pro vás ale horší na údržbu.

To je pravda. Musí se čistit speciálním přístrojem, a je to zase o něco náročnější proces. Čalounění se vyrábí a mění v našich ústředních dílnách, kde si ho sami vyrábíme.

Můžete nám prozradit nějaké plány do budoucna, přiblížit chystané investice?

Jsme nyní první rok součástí projektu Tramvaj pro Brno, kdy si sami v ústředních dílnách montujeme tramvaje tzv. Draky, kdy design i jméno vybírala veřejnost v soutěži. Ke konci tohoto roku, budeme mít devět těchto tramvají. Projekt je unikátní především v tom, že v České republice si žádný dopravní podnik nestaví sám. Do roku 2024 bude po Brně jezdit celkem 41 Draků. Zároveň to jsou naše první klimatizované tramvaje. Také jsme letos nakoupili 40 nízkopodlažních autobusů.

Chcete si ponechat některá ze zavedených opatření z doby pandemie i do budoucna?

Myslím, že zůstane přerušený prodej jízdenek u řidiče. Od prvního července jsme zavedli možnost elektronického odbavování cestujících, kdy si lidé mohou koupit jízdenku elektronicky. Je to projekt Pípni a jeď, cestující si jízdenku koupí přímo ve voze a zaplatí platební kartou. U tohoto způsobu už nejspíše zůstaneme a prodej u řidiče se asi nevrátí.